Terug naar overzicht

6 basistips voor de sociale media pagina's van jouw schoonheidssalon

12/03/2019

In dit digitale tijdperk is het belangrijk om ook als Skin Coach op meerdere manieren online aanwezig te zijn. Sociale media zoals o.a. Facebook en Instagram zijn hier de belangrijkste in de rij. Als zaakvoerder van een succesvol schoonheidssalon is het niet eenvoudig om tussen de uren door je online netwerken te onderhouden en regelmatig te vullen met content. We helpen je alvast graag op weg met deze 6 basistips:

Bepaal de juiste kanalen voor jouw zaak

Voor je start met het opzetten van sociale media pagina’s is het belangrijk dat je jezelf een eerste vraag stelt: “Welke sociale netwerken zijn belangrijk voor mijn zaak en zorgen ervoor dat ik mijn doelen kan bereiken?”

Op dit moment bestaan er talloze sociale netwerken waardoor het moeilijk te bepalen is welke de beste zijn voor jouw zaak. Voor een professionele Skin Coach raden we aan om je eerst vooral te focussen op de twee populairste netwerken: Facebook en Instagram. Op deze manier kan je voldoende tijd spenderen op het maken van kwalitatieve posts. Merk je dat het vlot gaat en wil je je bereik vergroten? Dan kan je ook kiezen voor LinkedIn, Pinterest enzoverder.

Plan je berichten

Deze tip heeft opnieuw een groot voordeel op je time management. Facebook voorziet de handige functie om je content te plannen op voorhand. Deze functie is al inbegrepen in je bedrijfspagina dus je hoeft geen extra apps te installeren.

Instagram voorziet tot nu toe nog deze mogelijkheid niet, maar er bestaan wel extra apps voor. Wij gebruiken de betalende app Hootsuite, waarbij je niet alleen kan plannen voor Instagram, maar ook voor andere netwerken zoals Facebook, LinkedIn, … Zo kan je alles organiseren vanuit één locatie.

Uniformiteit & huisstijl

Door de huisstijl van jouw zaak te gebruiken in elke foto of video die je post op sociale media, creëer je een mooie uniformiteit op je pagina waardoor de gebruikers je gemakkelijker herkennen bij het scrollen door hun nieuwsoverzicht. Dit geeft ook een duidelijk teken van professionaliteit naar de potentiële klant toe en creëer je geen “kleurenboek” met verschillende stijlen. Let hier vooral op lettertype, kleuren, filters enzovoort.

Gebruik kwalitatieve foto’s

Denk bij het nemen van foto’s en video’s of de omgeving van je foto “clean” is (bijvoorbeeld geen lege flessen of papiertjes) en of het kwaliteit uitstraalt. Belangrijke aspecten voor een goede foto of video zijn scherpte en belichting. Bij video zijn dit eventuele achtergrondgeluiden en bewegingsonscherpte.

Om een voor en na foto zo geloofwaardig te maken is het erg belangrijk dat je scherpe en goed belichte foto’s publiceert! Denk hierbij ook aan een witte achtergrond waarbij de foto op een gelijke manier getrokken wordt.

Zorg voor interactie (call to action)

Een “call to action” wil zeggen dat je ervoor zorgt dat een gebruiker je post liket, reageert of deelt. Dit doe je gemakkelijk door een eenvoudige vraag te stellen waarop de gebruiker kan antwoorden.

Populaire call tot actions zijn bijvoorbeeld: bestel nu, maak nu een afspraak, tag je vriendin, … Een nieuwe functie dat Facebook aanbiedt is de “Messenger” knop dat je kan toevoegen aan je berichten. Op deze manier geef je iedereen de mogelijkheid om op een snelle en eenvoudige manier contact met je op te zoeken, dat kan leiden tot een trouwe klant.

Zorg voor een goede management van je pagina

Als je een kwalitatieve post gemaakt hebt ben je al heel goed op weg. Maar hierbij stopt het niet. Om je pagina levendig te houden en om je klanten ook via deze weg de beste service te bieden is het belangrijk dat je alles wat er gebeurd in het oog houdt en de reacties en ratings managet.

Het kan absoluut geen kwaad om op positieve, en ja zeker ook de negatieve commentaren, te reageren. Door op de juiste manier op negatieve commentaren te reageren toon je de (potentiële) klant dat je bereid bent om een oplossing te zoeken. Tot slot is het belonen van positieve reacties of “likes” met een antwoord of vind-ik-leuk een goede manier om aan te tonen dat je het apprecieert dat ze een reactie achterlaten.

Het beheren van een sociale media pagina is een hele boterham, maar met bovenstaande tips ben je al goed op weg naar een online succes. 

© Jovilux - 2019 | Website by Debugged